Filmcollege Jan Salden | Bellissimo!


120 min

Italië was en is een belangrijke speler op het gebied van film. Verantwoordelijk voor een groot aantal klassiekers en baanbrekende films die de internationale cinema inspireerde, beïnvloedde en veranderde. Dus daar moet aandacht aan besteed worden. En precies dat zal Jan Salden in deze zesdelige collegereeks dan ook doen.

De colleges zijn apart van elkaar bij te wonen.

IL PROGRAMMA

Maandag  03 oktober | 19.30
HET BEGIN EN HET NEO-REALISME
Italiaanse film begon ooit voortvarend, maar onder het fascistisch bewind stortte ze behoorlijk in. De films waren óf te duidelijk propagandistisch óf te gemakkelijk amusement. Maar eind jaren 40 veranderde dit toen er een nieuwe stroming opkwam: het neorealisme. Rauw, hard en pijnlijk. De straat werd de locatie en de held was een arbeider, of een rijstplanter, of een plakkaat plakker.

Maandag 10 oktober | 19.30
DE GROTE DRIE, PLUS 1
De jaren 60 was de grote bloeiperiode van de Italiaanse film en voor een deel kwam dat door de grote drie: Pier Paolo Pasolini, Michelangelo Antonioni en Federico Fellini. De drie maakten zodanig eigenzinnige en unieke films dat het niet uitmaakte dat hun films niet pasten in een genre of een stroming. En eigenlijk hoort bij deze drie ook nog een vierde: Luchino Visconti, die eind jaren 60 met zijn meesterwerk IL GATTOPARDO kwam.

Maandag 17 oktober | 19.30
DE COMMERCIËLE GOLF
In de jaren 60 rolden niet alleen art-housefilms of de geëngageerde neorealistische films uit de studio’s, maar Italië ging zich ook nog eens werpen op de genrefilms. Er kwamen horrorfilms, keiharde gialli en zelfs het meest Amerikaanse genre van ze allemaal, de western, werd door o.a. Sergio Leone, Sergio Corbucci en Sergio Sollima naar hun hand gezet. De spaghettiwestern was een feit.

Maandag 31 oktober | 19.30
VISIES OP HET COMMUNISME: BERNARDO BERTOLUCCI EN ETTORE SCOLA
De Italiaanse samenleving werd enerzijds door de kerk bepaald, anderzijds door het communisme. Onder de Italiaanse filmmakers was ook een groot aantal communistisch. Zoals Bernardo Bertolucci en Ettore Scola, die met hun eigen stijl het communistisch gedachtegoed op het celluloid zetten. Beiden zouden daarmee een groot deel van de Italiaanse cinema in de jaren 70 en 80 bepalen.

Maandag  07 november | 19.30
DE VROUWEN
Wie kent Sophia Loren, Gina Lollobrigida, Monica Belluci en Claudia Cardinale niet? En Monica Vitti, de muze van Antonioni? Namen die, als je ze van je tong laat rollen, een belofte van zinderende sensualiteit lijken te behelzen. Maar niet alleen vóór de camera springen de vrouwen eruit. Ook degene die op de regiestoel plaats nemen komen in dit college aan bod: Asia Argento, Liliana Cavani, Alice Rohrwacher en Emma Dante passeren de revue.

Maandag 14 november  | 19.30
DE ITALIAANSE FILM NU
In het laatste college onderzoeken we waar de Italiaanse film nu staat (vanaf 2000 ongeveer). Het is een aftastende zoektocht, want het valt moeilijk lijnen te trekken. Is er sprake van een hoge mate van individualiteit of zijn er toch overkoepelende thema’s of vormkenmerken? Reageert de Italiaanse film op de tijdsgeest of distantieert deze zich hier juist van? Vragen waar Jan antwoorden op gaat vinden..

Ticketprijzen:
Los college: € 14
Passe-partout (6 colleges ) €75
Koop hier je passe-partout ticket

CKV – Student – Unlimited Filmpas €12
CKV – Student – Unlimited Filmpas (6 colleges) €66 (alleen te koop aan de receptie)

Gedurende de looptijd van de colleges vertonen we ook enkele films die inhoudelijk aansluiten bij de colleges.
Heb je een passepartout, dan heb je recht op een gratis ticket voor een van de films uit het speciale Italiaanse filmprogramma. Check onze website voor de titels en actuele informatie.

 


alle films