Vrouwelijke Filmmakers | Filmcollege Jan Salden


Drama
120 min

Let op: Coronatoegangsbewijs, CoronaCheck app of geprinte QR code,  per 25 september verplicht voor iedereen van 13 jaar en ouder.

“It’s going to be a bumpy ride”
Vrouwelijke Filmmakers
Filmcollege door Jan Salden

Gelukkig eisen vrouwen de laatste jaren steeds meer hun eigen plek op in de filmwereld en leveren ze bijzondere en eigenzinnige films af. Reden te meer om hier (meer) aandacht aan te besteden. En precies dat zal Jan Salden in een zesdelige collegereeks, die begint op maandag 4 oktober, dan ook doen.

Aanvang 19:30/duur 2,5 uur incl. pauze

Tickets
Los college: €13,50 | studenten /onbeperkt genieten filmpas €11,50
passe-partout: €72,- | studenten/onbeperkt genieten filmpas €63,-

Koop hier je passe-partout € 72,-

Ma 4 okt | De Pioniers
Ze waren er altijd al, vrouwelijke regisseurs. Zelfs al aan het begin, bij het ontstaan van film. Een naam als Leni Riefenstahl zal zeker nog wel een belletje doen rinkelen, maar mensen zoals Lotte Reiniger, Alice Guy-Blaché, Dorothy Arzner en Ida Lupino zijn vandaag de dag nagenoeg vergeten. En dat is onterecht, want op velerlei gebied zowel qua thema’s maar ook in de filmvormen, zoals bijvoorbeeld de animatiefilm, hebben deze vrouw een belangrijke stempel op het medium gedrukt.

Ma 11 okt | De Feministes
Vanaf de jaren ‘60 van de vorige eeuw kwam het feminisme steeds sterker op. Streven naar gelijkberechtiging van de vrouw liet ook zijn sporen na in de filmindustrie. Vanuit die gedrevenheid kwamen een aantal regisseurs zeer nadrukkelijk op de voorgrond die de filmwereld behoorlijk zouden bepalen voor de komende decennia. Namen als Agnès Varda, Doris Dörrie, Margarethe von Trotta en Jane Campion.

Ma 18 okt | De Nieuwe Lichting
De nieuwe lichting vrouwelijke regisseurs laat zich door niets en niemand wegdrukken. Sterker nog, ze eisen het platform wel degelijk voor zich op. En met succes Nomadland van regisseur Chloé Zhao sleepte het afgelopen jaar diverse belangrijke filmprijzen in de wacht, maar ook Greta Gerwig oogstte veel lof met haar regiedebuut Lady Bird. Sofia Coppola’s The Virgin Suicides is van een magistrale melancholische schoonheid.

Ma 1 nov | Vrouwelijke regisseurs in ‘mannengenres’
Vrouwelijke regisseurs laten zich niet (meer) beperken tot kleine, persoonlijke films. Ze eisen ook hun plek op in het blockbustergenre en de ‘hardere genres’. Een goed recent voorbeeld is de Gouden Palm winnaar van dit jaar, Titane van de 37-jarige Belgisch/Franse regisseur Julia Ducournau. En ook de Hollywood horrorfilm Candyman, waarmee Nia DaCosta deze zomer als eerste afro-Amerikaanse succes oogste. Maar denk ook aan de verontrustende thriller American Psycho van Mary Harron.

Ma 8 nov | Vrouwelijke regisseurs in Nederland
Nouchka van Brakel, Nanouk Leopold, Paula van der Oest, Mijke de Jong, Will Koopman, Antoinette Beumer, Heddy Honigmann. Om er maar eens een paar te noemen. Nederland heeft altijd een sterke lichting vrouwelijke regisseurs gehad. De Roermondse Marleen Gorris kreeg zelfs iets klaar dat Paul Verhoeven nog niet gelukt is, namelijk een Oscar winnen (Antonia). Het aanbod van hen is uitermate gevarieerd. Van kinderfilms, zoals De Tasjesdief (Maria Peters), tot het verbluffende Nothing Personal (Urszula Antoniak).

Ma 15 nov | De noodzaak van de female gaze
Omdat de filmwereld ‘vroeger’ vooral door mannen bepaald werd, was ook het beeld dat men via film kreeg van de wereld, van de mensheid, maar zeer zeker ook dat van de vrouw, vooral er een dat door een mannenbril werd gezien. Ook wel the male gaze genoemd. Het was de theoretica Laura Mulvey die dit bestempelde en er op aandrong dat daar tegenover een tegenpool gesteld moest worden, namelijk the female gaze. Wat dat is en waarom dat zo belangrijk is, wordt in deze laatste lezing behandeld.

 

 


alle films