Nieuws

ECI report: Abdelkader Benali

25/11 2019

Door: Agnes Stijnen

Theaterliefhebber Agnes Stijnen, eveneens presentatrice en trouwambtenaar, neemt je mee in Abdelkaders gedachten.

‘Theater is een magische plek. Op het moment dat het doek open gaat, begint het sprookje.’ 

Abdelkader Benali | Kalief van Nederland
Toen Abdelkader Benali voor het eerst de verhalen van Duizend-en-een-nacht las, moest hij aan zijn grootmoeder in Marokko denken. Zij was zijn Sherazade. In Kalief van Nederland deelt hij zijn fascinatie voor zijn grootmoeder in combinatie met de kracht van de orale vertelling. Een Duizend-en-een-Nacht van onze tijd.

Sherazade
Al jong ontdekte Abdelkader Benali de kracht van het verhalen vertellen. Zijn grootmoeder gebruikte de taal om haar grenzen aan te geven, haar wereld in te vullen en haar macht uit te breiden. Hier was iets bijzonders aan de hand, voelde Abdelkader Benali. In Sherazade vond hij een oudere zus van zijn grootmoeder. Een vrouw die moet vertellen om het leven van zichzelf en al die andere vrouwen te redden.

Kalief van Nederland
In zijn voorstelling toont de schrijver zijn Duizend-en-een-nacht: een actuele, eruditie en speels-absurde blik op de oude verhalen waarin hij zijn fascinatie voor zijn sluwe grootmoeder deelt en tegelijk de kracht van de orale vertelling bejubelt. Een vertelvoorstelling waarin op ingenieuze wijze de wetten van het vertellen worden betreden en overtreden.

Over Abdelkader Benali
Abdelkader Benali is schrijver en programmamaker. Samen met harpiste Lavinia Meijer maakte hij in 2017 de voorstelling Brief aan mijn dochter. Recensies waren lovend, het publiek was ontroerd. Benali is al zijn leven lang geïnspireerd door de Vertellingen van Duizend-en-een-nacht. Het moment is gekomen om aan deze fascinatie theatrale invulling te geven.