Nieuws

In De Limburger: Raas en de Basketbal

27/2 2023

Komende zondag 5 maart speelt familievoorstelling Raas en de Basketbal in onze theaterzaal! De Limburger plaatste er dit leuke artikel over.

Abbie in een rolstoel laat kinderen de magie van muziek ontdekken

MUZIEKTHEATER ‘RAAS EN DE BASKETBAL

Door Ivar Hoekstra

Het was in coronatijd een populaire podcast, het muzikale luisterverhaal ‘Raas en de basketbal’. Het Limburgs kamerorkest Heritage Sinfonietta heeft er een theaterversie van gemaakt, met Abbie Chalgoum als verteller. „Klassieke muziek live ervaren is het mooiste wat er is”, weet dirigent Martijn Pepels.

Lees hier het artikel op de website van De Limburger (voor abonnees)
Lees hier het vormgegeven krantenartikel (voor abonnees)

SWALMEN – Om even de batterij op te laden voor de première volgende week woensdagmiddag in Heerlen, is dirigent Martijn Pepels een weekje op vakantie in Egypte. „Want ik ken mezelf, als ik thuis in Swalmen was gebleven had ik toch weer duizenden dingen gedaan. Dus ik heb mezelf bewust even gezet om bij terugkeer te kunnen vlammen met ‘Raas’.’”

In die podcast maken we kennis met Raas, een jongetje in een rolstoel dat dol is op basketballen. Hij is de snelste van zijn hele flat, maar dan vliegt zijn basketbal een tram binnen en moet hij als een speer erachteraan. Het startsein voor een spannend, humoristisch en muzikaal avontuur. In de podcast hoor je Jamai Loman het verhaal vertellen, met muzikale ondersteuning van hobo, klarinet, trombone, piano, slagwerk, viool en cello. Pepels: „Ik vond de teksten van Jibbe Willems en de muzikale compositie van Bram Kortekaas heel goed. Ik zag er meteen een mooi theaterstuk in.”

Rat en reiger
Maar een podcast vertalen naar theater bleek nog niet zo simpel. „Voor het theater moet het ook visueel aantrekkelijk zijn. We hebben met illustraties Raas en de figuren die hij op zijn avontuur tegenkomt, zoals de rat en de reiger, een gezicht gegeven. Op het podium zit ook onze verteller Abbie Chalgoum in een rolstoel met een basketbal op schoot, omringd door baskets.”

Noten lezen
Waar in de podcast Loman de verteller is, daar zien we in de theaterversie dus Chalgoum. Was het lastig om de gelouterde acteur over te halen voor deze productie? Pepels: „Ik heb best wel lang zitten dubben wie ik de rol van verteller moesten laten spelen, totdat iemand tegen mij zei: ‘Waarom vraag je Abbie niet?’ Via via kreeg ik zijn telefoonnummer, en dan is bellen vervolgens best spannend. Want hij ziet een onbekende beller en denkt vast ‘wie is dit nu weer?’. Maar Abbie reageerde meteen enthousiast, vond het een heel leuk idee. Het is ook heerlijk werken met hem, terwijl zijn rol als de verteller echt niet gemakkelijk is. Hij moet reageren op de muziek en op mij als dirigent. Abbie zei bij de eerste repetitie tegen ons: ‘Ik kan helemaal geen noten lezen.’ Maar al is het een voordeel als je dat wel kunt, het is niet onoverkomelijk. Er is een hele energieke klik tussen Abbie en het orkest, dat is belangrijker dan wel of geen noten kunnen lezen.”

Instrumenten
Omdat het een kindervoorstelling is, wordt de spanningsboog af en toe even onderbroken. „Op wat voor manier we wat doen, verklap ik nog niet, maar het wordt erg leuk, denk ik. En om het niet te stijf te maken, zitten de orkestleden niet in kostuum, maar in trainingspakken op het podium. Die heb ik speciaal voor ze laten maken. Daarnaast duurt de voorstelling ook niet zo lang, tussen de 45 en de 50 minuten.” Volgens Pepels is klassieke muziek live meemaken een enorme beleving, ook voor kinderen. „De instrumenten van zo dichtbij zien en horen is geweldig. Een van de mooiste ervaringen die er zijn.”

In principe is een voorstelling voor alle leeftijden, maar Pepels plaatst daar wel een kleine kanttekening bij. „Als je met een kind van 4, 5 jaar wil komen, zou ik thuis eerst even een stukje van de podcast luisteren. Dan weet je of je kind het oppikt. Voor 6-plussers is het sowieso Raas en de basketbal geschikt. Kinderen in de leeftijdscategorie van groep 3 tot groep 7 zullen er, denk ik, veel plezier aan beleven. Kinderen uit groep 8 zijn toch al wat meer met andere dingen bezig.”

In tegenstelling tot de podcast zijn er in de theaterversie ook een liedje en een dansje aan het verhaal toegevoegd. „Dat liedje heet RAAS RAAS RAAS en is geschreven door Bart Storcken. Er zit een leuk dansje bij en de kinderen in de zaal mogen met dat dansje meedoen.”

Het thema van de voorstelling is een boodschap die alle kinderen wel zullen herkennen, denkt Pepels. „Als je echt iets wilt, dan moet je ervoor gaan. Zoals Raas, die koste wat kost zijn basketbal terug wil krijgen.”

Klik hier voor meer informatie en kaarten voor zondag 5 maart 2023 in ECI cultuurfabriek