Nieuws

Muzikale omnivoor op slagwerk

4/10 2018

Cyril Directie is een muzikale omnivoor. Een veelzijdige drummer die geen enkele samenwerking uit de weg gaat. 10 november is hij in de ECI cultuurfabriek te zien met met saxofonist Hans Dulfer.


Hans Dulfer_Kim Hoorweg

DOOR PAUL VAN DER STEEN

Hans Dulfer heeft me heel veel geleerd”, bekent drummer Cyril Directie na bijna twintig jaar spelen met de tenorsaxofonist. „De belangrijkste boodschap: van niets iets maken. Daar komt het op aan bij jazz. Het is ook de oorspronkelijke betekenis van het woord Drummer Cyril Directie. ‘jazz’: troep, zooi. De andere belangrijke les volgt daar automatisch uit. Speel voor het publiek, niet voor jezelf. De clown uithangen hoeft niet, maar een sorry-dat-ik-besta-houding ook niet. Voel je vrij om te spelen wat in je opkomt.”

Prominent
Dulfer speelt een prominente rol in dit jaar van Directies muzikale loopbaan. De 47-jarige slagwerker en de 78-jarige saxofonist brachten dit voorjaar een goed ontvangen duo-album uit. Dit najaar toeren ze met nog een aantal musici met een eerbetoon aan Lead Belly. „Eigenlijk had ik het werk met Hans tijdelijk op een lager pitje gezet om ruimte maken voor andere projecten. Maar toen kwam ik tijdens het opruimen van mijn telefoon een filmpje tegen waarop we met tweeën speelden voorafgaand aan een optreden in de North Sea Jazz Club in Amsterdam. Dat klonk zo te gek, dat ik vond dat we die chemie moesten vastleggen. In eerste instantie dacht ik aan filmopnamen. Het is een plaat geworden. Vooraf heb ik een stuk of vijftien muziekstijlen opgeschreven. Daar zijn we in de studio spontaan mee aan de gang gegaan. Meer preproductie werkt niet bij Hans. Later hebben we aan de oorspronkelijke opnamen nog bijdragen van gasten toegevoegd, zoals bassist Hennie Vrienten (Doe Maar), zanger/trombonist Joseph Bowie (Defunkt) en altsaxofoniste Candy Dulfer.”

Het project Dulfer plays blues, waarmee Directie de komende maand ook drie keer in Limburg speelt, staat los van de duoplaat.„Het is een hommage aan zanger, gitarist en liedjesschrijver Lead Belly (1885-1949), die op allerlei takken van de muziek invloed heeft gehad. Iedereen kent wel een paar van zijn liedjes, bijvoorbeeld The midnight special, Black Betty of Goodnight Irene, maar veel minder mensen kennen hem of weten wat van zijn leven. Daar proberen we wat aan te doen. Ik speel onder anderen met Hans Dulfer, zangeres Kim Hoorweg en baritonsaxofonist Koen Schouten, die ook als verteller optreedt.”

Veelzijdigheid
Voor Directie is het opnieuw een project waar hij als muzikale omnivoor zijn veelzijdigheid kan laten horen. „De eerste muziek hoorde ik via mijn oudere broer en zus, die reggae en ska draaiden, later ook new wave. Voor muziekles was in ons bijstandsgezin eigenlijk geen geld, maar dankzij een regeling van de gemeente Deventer kon ik toch naar de muziekschool. Op bepaalde dagen in de week kon ik daar ook repeteren. Uiteindelijk heb ik me helemaal de tyfus gewerkt om zelf een drumstel te kunnen kopen.” Al snel speelde hij in bandjes. „Bijvoorbeeld een die top 40-werk op het repertoire had: Toto en The final countdown van Europe.

Ook nadat ik op het conservatorium in Hilversum was aangenomen, ben ik van alles blijven doen: van salsaconcerten en workshops tot bruiloften met Nederlandstalig repertoire. Ik geloof niet dat ik de eerste tien jaar ooit nee heb gezegd. Het was nog het pre-internettijdperk. Gigs kreeg je en hield je door je te laten zien en horen.” Werkendeweg kwam Directie ook op meer in het oog springende plekken terecht: drummend achter grote acts als Candy Dulfer, Trijntje Oosterhuis, Ruth Jacott en Kane. De laatste jaren doet de drummer ook geregeld tv-werk, onder meer voor De Wereld Draait Door en de comedyshow Padoen Patsss.

Orgeltrioʼs
Soms groeit iets wat klein begint uit tot wat groters. „Met Hammondorganist Frank Montis ben ik in 2013 begonnen te spelen in een Amsterdams restaurant. Een paar jaar later is gitarist Anton Goudsmit daarbij gekomen en werd het Montis, Goudsmit en Directie, waarmee ik november in Venlo speel. We begonnen geïnspireerd door de grote orgeltrio’s uit de jazz, maar daar is steeds meer eigenheid bijgekomen. We brengen alle drie onze invloeden mee. Het wisselt ook heel sterk per optreden. Laatst tijdens een festival op Aruba hebben we er een flinke scheut kaseko bijgedaan.

Zonder album zijn we al veelgevraagd. Die eerste plaat gaan we volgende maand opnemen. Die komt volgend jaar uit.” Lachend:„2019 wordt het jaar van Montis, Goudsmit en Directie.”