Nieuws

Nieuwe conservatoren willen museum Sittard meer eigen smoel geven en verhalen van de regio vertellen: ‘Er is iets moois aan het ontstaan’

20/6 2022

Het museum en Erfgoedcentrum van De Domijnen in Sittard ondergaan een verjongingskuur, met het aanstellen van nieuwe conservatoren. Rannilt Pol en Guus van Engelshoven willen de samenwerking zoeken om mooie verhalen te vertellen over de regio Sittard-Geleen.

“We kunnen wel mooie exposities maken, maar moeten ook de verbinding zoeken met mensen uit de regio.” Het museum Hedendaagse Kunst in Sittard is geen eiland, weet Guus van Engelshoven (33). De kersverse conservator heeft nog even de tijd om de collectie te leren kennen en plannen te maken voor nieuwe exposities. Dat geldt ook voor zijn collega Rannilt Pol (26) die komende maand aan de slag gaat bij het Erfgoedcentrum. Omdat de expositieruimtes zeker tot oktober dicht zijn vanwege problemen met de klimaatregeling kan ze werken aan een nieuwe opstelling. En gaan praten met inwoners.

Beide conservatoren zijn aangetrokken door de ruim een jaar geleden aangetreden directeur van De Domijnen, Joery Wilbers. Ze moeten ‘hun’ museum meer eigen smoel geven, nadat die eerder wellicht te veel opgingen in de ‘grijze massa’ van cultuurkoepel De Domijnen. “Dit is een goed moment, er komt van alles in beweging. Er is iets moois aan het ontstaa”, zegt Van Engelshoven enthousiast.

De twee relatief jonge conservatoren willen samenwerken om beide museumafdelingen met inwoners van de regio te verbinden. Pol wil bewoners uitnodigen om te komen met verhalen, die kunnen dienen als inspiratiebron voor komende exposities. Van Engelshoven denkt aan een tentoonstelling rond thema’s als ecologie en migratie, waarbij ruimte is voor de historie van de regio. Bijvoorbeeld een expositie met portretten van mijnwerkers in Afghanistan, met een link naar het mijnverleden van Geleen.

Ook de geschiedenis van de twee nieuwe krachten zelf vertoont overeenkomsten. Beiden komen uit Maastricht (al groeide Pol deels op in Sittard-Geleen), waar ze nu weer wonen. Ze vlogen uit, maar ‘het zuiden bleef trekken’. Pol startte als gastcurator bij Post- in Kerkrade. Ze werkte na haar studies in Maastricht en Groningen 2,5 jaar als conservator hedendaagse kunst bij het Drents Museum en rijdt nog even twee maal per week naar Assen. Ze combineert haar nieuwe baan met de functie van programmamaker expo bij ECI Cultuurfabriek in Roermond, de vroegere werkplek van Wilbers.

Geertjan Claessens

Wil je het hele interview uit de Limburger lezen? Klik dan hier!