ECI Reports

Def P – Dossier Boombap interview

9/3 2020
Foto van Martijn Welzen
Martijn Welzen

Blogger | ECI Popzaal concerten

‘Boombap’ is het geluid van één kick met de bass gevolgd door één slag op de snare van een drumstel. Achter deze verraderlijk simpele Engelstalige onomatopee gaat een hele wereld schuil. En op dit fundament heeft menig hiphop artiest, sinds het midden van de jaren 80, een rap-kasteel gebouwd. Def P, één van de grondleggers van de Nederhop, is een vaandeldrager van het genre binnen het Nederlandse taalgebied. Speciaal voor het op 3 april te verschijnen album ‘Gevat in 16 Bars’ is er zelfs een compleet dossier samengesteld waar, naast de genoemde woordtovenaar, McGyver, De Kamer en ’t Gilde deel van uitmaken. 4 april zal deze ongekende hiphop-karavaan de cultuurfabriek aandoen. Nog niet helemaal overtuigd hoe legendarisch deze avond gaat worden? Laat de grootmeester zelf je dan overhalen met 16 antwoorden. En ja, dat getal is niet geheel toevallig.

Als kunstenaar en rap-artiest ben je een meester in de disciplines beeld en woord. Denk je dat het mogelijk is om het gezegde; ‘een beeld zegt meer dan duizend woorden’ onderuit te halen? Als iemand het kan… hoe mooi zou het zijn als je het Van Dale spreekwoordenboek tegenspreekt?
Ik denk dat dit spreekwoord in veel gevallen waar is, maar ook dat het soms net zo goed andersom werkt. Neem bijvoorbeeld een simpel woord als twijfel, heimwee, luchtdruk of infectie en probeer dat maar eens in een afbeelding duidelijk te maken zonder dat het een soort rebus wordt.

De package waarmee je door het land trekt heet Dossier Boombap. De eerste keer dat ik de term boombap hoorde was in het Osdorp Posse nummer ‘Harder Dan Te Hard’, dus het is al lang een onderdeel van je reis door de muziek.
Voor mij heeft KRS ONE deze term bekend gemaakt en omschrijft het eigenlijk niets meer of minder dan de rauwe pure hiphop zonder al te veel franje. Zoals het volgens de ‘oude lullen’ hoort zeg maar. Ik voel me zelf ook het meest thuis in deze stijl en vind die nog altijd het vetste.

Wat ik zelf erg interessant vind is hoe droog en hard de beats zijn die je gebruikt. Je woorden lijkt te vloeien, bijna te zweven boven een betonnen fundering.
Ja, hiphop is over het algemeen monotoner dan andere genres omdat de beats vaak toch in dienst staan van de rap. En raps lopen vaak het lekkerste op ritmische loops die niet al te veel afleiden van het verhaal. De focus richt zich zowat meer op de tekstuele inhoud.

Toch heb je in het verleden met diverse acts als Laberinto, Nembrionic en The Beatbusters gewerkt die behoorlijk wat jus aan de puree hebben toegevoegd. Hoe verandert hun inbreng jouw woorden? En dan niet zo zeer de inhoud maar meer de beleving….
Ik probeer van tekst en muziek altijd een geheel te maken dat zich in dezelfde sfeer afspeelt. Zo versterken deze twee factoren elkaar constant en is de uitkomst meer dan de som der delen. Wat inhoud betreft zou je dan op een stevige Metal riff eerder iets rappen over oorlog dan over bloemschikken. Dus ja, de muziek speelt zeker een bepalende factor.

Is Dossier Boombap ook terugverlangen naar een andere tijd?
Het is niet zozeer terugverlangen naar die tijd zelf, maar wel dat ik de muziek van toen nog altijd het vetste vind. Ze noemen de jaren 80 en 90 niet voor niets ‘the golden era’ van hiphop. De meeste nieuwe hiphop laat ik bewust aan mij voorbijgaan, maar af en toe hoor ik zeker nog wel dope dingen voorbijkomen.

Wat betekent het woord ‘dossier’ eigenlijk in deze?
Dossier staat in dit geval voor een package van gelijkgezinden die allemaal min of meer in dezelfde hoek zitten van rauwe pure stevige hiphop. Geen gelikte poppy gimmick-bullshit, maar gewoon ouderwets hard de tent rocken. Echte hiphop met inhoud en een scherp randje, dat is wat men kan verwachten.

Ik had al het idee dat jullie allemaal strijdmakkers zijn. Hoe is deze line-up samengekomen?
Onze boeker Mike heeft een groot netwerk aan rapgroepen en heeft deze package speciaal samengesteld op basis van de sfeer die we neerzetten. Ik denk dat we elkaar daar goed in zullen versterken.

Je oorspronkelijke tekening ‘Gevat in 16 Bars’, laat een microfoon/pen zien die is opgesloten in een kooi met 16 tralies. Daar gaat wel iets treurigs van uit. Voelde je je op dat moment monddood gemaakt?
Je kunt dat inderdaad figuurlijk opvatten als kritiek op de media die de rauwe hiphop negeert of onderbelicht, maar de symboliek van de afbeelding is vooral letterlijk bedoeld. Het is een visualisatie van het vangen van je gedachten in 16 bars (tekstregels) om zo een rapcouplet te vormen.

Mogen we dan zeggen dat een nieuw album met diezelfde naam, een bijna ironische uitbraak is van Def P de woordkunstenaar, die door Def P de beeldend artiest was weggedrukt?
Haha, ja zo kun je het ook nog zien. Het schilderen heeft me de laatste paar jaar aardig van het rappen weerhouden. Ironisch genoeg heeft juist het schilderen en de teksten die ik maakte om onder mijn doeken te hangen bij een expo, mij weer aan het rappen gebracht. Zo past het puzzeltje toch weer mooi in elkaar.

Het lijkt een bijna Star Wars-achtige tweestrijd die je hebt gevoerd, maar waarin je een mooi compromis met jezelf hebt gesloten en beide kanten laat samenwerken. Wanneer en hoe is dat inzicht gekomen?
Toen ik op een gegeven moment mijn hele werkvloer vol losse gedichten/coupletten had liggen, kwam eigenlijk vanzelf het idee om hier groepjes van drie van te maken door ze op inhoud te selecteren. Daarna nog een beetje husselen met de volgorde en voor je het weet heb je een heel verhalend conceptalbum samengesteld.

Om in de Star Wars analogie te blijven, zijn we niet op ons sterkst als we de donkere en lichte kanten van ons karakter kunnen behouden? Bij jouw muziek kunnen woede, angst en agressie de mooiste teksten/nummers opleveren. En bij je kunstwerken zie je ook bijvoorbeeld de schoonheid van Amsterdam en de verdorvenheid die een grote stad met zich meebrengt naast elkaar.
Ja zeker en ik vind beide kanten ook even interessant om te belichten. Wel ben ik vaak geneigd visueel eerder voor het mooie en kleurrijke te kiezen en tekstueel voor de wat meer donkere kant.

Klopt het dat voor ‘Gevat in 16 Bars’ je schilderijen/tekeningen je woorden hebben gegeven? Kan dat andersom ook, dat woorden je een afbeelding opleveren?
Absoluut! En andersom kan net zo goed inderdaad. Zo had ik bijvoorbeeld het nummer ‘Muziek op Doek’ al klaarliggen en daar heb ik passende beelden bij gezocht.

Hoe mooi is dan de eerste zin van ‘Reizen Is Ontdekken’… “Zijn er nog ontdekkingen te doen”. Moet je naar verre oorden reizen om je innerlijk te leren kennen? Gaat de filosofie achter dit nummer zo diep?
Die tekst gaat aardig diep, daar is voor mij letterlijk een hele wereldreis aan vooraf gegaan. Maar de luisteraar kan altijd zelf ook nog bepalen in hoeverre je ergens wenst in te duiken. Daar gaat het ook een beetje over: reizen, maar ook luisteren is ontdekken.

Af en toe bekruipt mij zelf het gevoel dat Nederland en eigenlijk de hele westerse wereld kleingeestig, bekrompen en angstig voor verandering is geworden. Zit er ook een onderliggende maatschappijkritische boodschap in? Kijk om je heen, leer en zie hoe goed en mooi we het hebben…
Die boodschap of onderliggende laag zit er zeker in verwerkt.

Wat heeft je gezinsleven bijgedragen aan je groei als mens? Het tijdperk van het boze kontschoppen en met gemak iemand uitvlakken, maakt toch duidelijk plaats voor inzichten als we je soloplaten volgen. Of is dat het ouder worden op zichzelf?
Ik denk beiden wel. Ouder worden maakt je rustiger en bedachtzamer. Kinderen eisen al je tijd en energie op en testen je geduld en daardoor leer je zelf juist ook weer rustiger en bedachtzamer reageren.

Wat mogen we verder van je album verwachten, dat op drie april het daglicht gaat zien? Wijze lessen of zit er ook nog een heerlijk venijnige dis onder het gras?
Het is maar hoe je het ziet. Je zou bijvoorbeeld een nummer als ‘Baas in Eigen Brein’ als een les kunnen zien, maar ook als een dis naar alle geld graaiende machtswellustelingen die onze hele planeet trashen, omdat hun bedrijven zo nodig nog meer winst moeten maken. Daarom combineert rap ook zo goed met schilderkunst, want ook een schilderij is maar net wat jij erin ziet.

 


meer reports