za 22/4  20:00  € 19,50
Dans
Theater
22/42023

Double Bill: Poerima Gobardhan & Justin de Jager

Kali en Through


2 nieuwe choreografen op 1 avond! 

Justin de Jager | Through

Klik hier voor de trailer

Iedereen zal het herkennen: Soms moet je ‘ergens doorheen’ om er uiteindelijk beter uit te komen. Through is een duet dat dit gegeven zowel in concept als vorm belichaamt.

In het ontwapenende Through ontleedt de maker voor je ogen de ogenschijnlijke magic trick die het threaden lijkt. In zijn dans blikt Justin terug op zijn prille carrière als choreograaf: de eenzame eerste stappen, de kwetsbare experimenten, het geploeter en getwijfel, de hernieuwde inspiratie en het samenwerken. De solo mondt uit in een duet van Justin met zijn goede vriendin en jarenlange danspartner Tosca Knauf.

In 2021 ontving de grotendeels selfmade Justin de Jager de Leo Spreksel Award voor jong choreografisch talent. Een extra steun in de rug nadat hij in 2019 met zijn duet Grayscale zowel de eerste prijs op AmsterDans als de publieksprijs van de Rotterdam International Duet Choreography Competition (RIDCC) verdiende. Through is het resultaat van de residentie die verbonden is aan de Spreksel Award.

Justins werk valt op door zijn specialisatie in threading. Een bewegingsconcept uit de breakdance waarbij op allerlei manieren optische illusies worden gecreëerd met het lichaam in een ogenschijnlijk oneindige opvolging aan bewegingen. Het complexe partnerwerk dat met threading gepaard gaat neemt de kijker mee in een hypnotiserende trance.

“ Het kijken naar het werk van deze jonge maker laat je de oerbetekenis van choreografie ervaren. Het scheppen van een verbintenis tussen lichamen in de ruimte en het daarmee creëren van een verbinding tussen mensen. Precies dat wat we in deze tijd zo nodig hebben. Die verbinding zie je ook bij de platforms waar hij zijn werk presenteert: hij vindt zijn publiek net zo makkelijk bij zijn optredens tijdens dance battles als bij open air voorstellingen, clubs en de sjieke schouwburg.” – Leo Spreksel over Justin de Jager

Choreografie Justin de Jager | performance Justin de Jager, Tosca Knauf | artistic coach Leo Spreksel | lichtontwerp Wilbert van den Boogert | Muziek Andreas Tegnander | producent Korzo | met dank aan Mirjam Zwanenburg, Jimi Dormans

 

Poernima Gobardhan | KĀLĪ MĀTĀ

Klik hier voor de trailer

In Kālī Mātā worden het intellect en het lichaam tegen elkaar afgewogen. In een wereld die is ingericht aan de hand van orde, categorieën en kaders wordt je vermogen om dingen te begrijpen, geprezen. Juist in tijden als deze willen we de chaos om ons heen onder controle krijgen. Dit doen we door goed doordachte keuzes te maken en geen ruimte voor fouten te laten zodat alles duidelijk is. Maar wat bevindt er zich voorbij deze duidelijkheid? Voorbij het intellect? Kālī Mātā vertrekt vanuit deze duidelijkheid met de wens om hieraan voorbij te gaan. Dit betekent het aangaan van een strijd en de bereidwilligheid om de duisternis, datgene wat we niet kennen, tegemoet te gaan.

De bewegingstaal Bharatanatyam vervult zoals gewend van Gobardhan een belangrijke rol in Kālī Mātā. Maar er doet zich ook een intrede van een andere bewegingsvorm waardoor de solo is geïnspireerd, Kalaripayattu een vechtsport uit Zuid India. Precisie in handgebaren, intense emotie en een meeslepende geluidslandschap nemen je mee in deze strijd tussen het intellect en het lichaam.

Over Poernima Gobardhan
De Haagse danseres en choreograaf Poernima Gobardhan is getraind in de klassieke Indiase dans, Bharata Natyam (of Bharatanatyam) dat haar oorsprong heeft in Zuid-India. In 2007 rondde zij in Mumbai de opleiding voor Moderne Indiase dans af.

Tijdens haar dansstudie rolde zij op jonge leeftijd in de rol van eigenaresse van haar eigen dansschool, Pretima Ke Dewashrie. Hier maakte zij verschillende stukken voor haar leerlingen en uiteenlopende samenwerkingsprojecten. Op deze manier maakte Poernima kennis met het makersschap en was meteen verkocht. In het begin werd zij in haar eigen werk vooral gedreven door een protest ten opzichte van de rigide regels van de Indiase klassieke dans en wilde deze doelbewust breken. Pas nadat zij zich verder verdiepte in de klassieke bewegingstaal en haar Bharata Natyam opleiding afrondde in 2012 kwam hier een omslag in. De klassieke training toonde haar andere, onbekende wegen en diepere lagen in dans en via deze weg is Poernima gekomen op het punt waar zij zich nu bevindt en ervaart zij de Bharata Natyam als alomvattend.

Vanwege haar onderzoekende karakter merkte Poernima al snel dat het plaatsen van de Indiase klassieke bewegingstaal in een Westerse context leidde tot een nieuw begrip van dans. En juist dit nieuwe begrip is wat zij in haar eigen werk wil verkennen. De Master Theaterwetenschap heeft haar gestuurd richting de Indiase dramaturgie, een belangrijke benaderingswijze als het gaat om het maken van werk.

Choreografie Poernima Gobardhan | Performance, Poernima Gobardhan | Assistent choreograaf Chandenie Gobardhan | Artistic Coach: Leo Spreksel | Muziek: Sam van Eenbergen, Vidwan SV Giridhar | Lichtontwerp: Jorg Schellekens | Kostuum: Jorrien Schoneveld | Productie: Poernima Gobardhan & Korzo | Scene fotografie: Sunny Jagesar | Met dank aan: Fonds Podiumkunsten

Meer dansvoorstellingen bij ECI? Klik dan hier!


Klik hier voor meer info over parkeren, horeca en annulering. 


    alle theater