vr 2/11  20:00  € 18,50
Dans
Theaterzaal
2/112018

Krisztina de Châtel

Thron


Moderne dansklassieker
In het jaar waarin zij 75 wordt, herneemt de Nederlands-Hongaarse choreografe Krisztina de Châtel het succesvolle ‘Thron’ uit 1984. Het huidige publiek kan zo ook kennismaken met deze klassieker van de Nederlandse moderne dans. Het ECI-publiek kan daarna ook nog eens het gesprek aangaan met de wereldberoemde choreografe. Want ze blijft nog even voor een artisttalk.

Minimalisme
‘Thron’ bouwt voort op het minimalistische werk uit de beginjaren van De Châtel. De choreografie gaat over ingehouden kracht, onvoorstelbare toewijding en een steeds heviger beheerste energie in een magische strijd met de tijd. Hij vraagt om volledige overgave van de danseressen.

Artistiek Team
De Châtel maakte ‘Thron’ in 1984 met de Duitse kunstenaar VA Wölfl en de Chileense componist Patricio Wang. Anno 2018 werkt het artistieke team ook samen aan de herneming. VA Wölfl verzorgt de vormgeving en het kostuumontwerp. Componist Patricio Wang laat zijn oorspronkelijke minimalistische muziek aansluiten op de huidige tijd. Het lichtplan is van Bernie van Velzen.

De pers over de herneming
• ‘De herneming laat zien dat het stuk nog altijd staat als een huis: Ongenaakbaar, krachtig en consequent’ – NRC Handelsblad *****
• ‘Hypnose is een groot woord, maar dit complexe minimalistische dansstuk ademt wel zo’n helderheid en concentratie uit dat je ernaar moet blijven kijken’ – de Volkskrant ****

Nominatie
Het succes van Thron is bekroond met een nominatie voor alle danseressen in Thron voor ‘de Zwaan voor de meest indrukwekkende dansprestatie’ van 2018. Niet eerder werd een volledig tableau van dansers genomineerd. Uit het juryrapport: “De ogenschijnlijke simpliciteit vraagt volledige fysieke en mentale beheersing (…). Al lijken ze identiek, iedere danseres blinkt uit door dit vermogen bij te dragen aan het collectief en aan de zeggingskracht van het werk van De Châtel.”

De andere genomineerden zijn Guido Dutilh van NDT2 en Gil Gomes Leal van ISH. De winnaar wordt bekend gemaakt op 12 oktober tijdens het Nederlandse Dansdagen Gala.

De voorstelling is inclusief de documentaire ‘Een uitzinnige beheersing’ (55 min) en de film ‘Vlucht’ (12 min). Aanvang 17:00u. 

Voor een complete avond uit, reserveer je bij Mr. Sammi een tafel om van een heerlijk diner te genieten en daarna van de voorstelling!

Documentaire ‘Een uitzinnige beheersing’
Krisztina de Châtel manifesteert zich al 42 jaar lang, op hoog niveau, als choreograaf met haar onmiskenbare eigen stijl. De onbetwiste meester van de minimale dans werd zij genoemd, maar zij bleef haar werk door de jaren heen vernieuwen. Filmmakers Manon Lichtveld & Bas Westerhof reizen met De Châtel terug naar haar geboortehuis in Boedapest. Daar gaan zij op zoek naar de bronnen van wat zij noemen de uitzinnige beheersing van De Châtel. Langzaam wordt duidelijk dat deze karaktereigenschap mogelijk een gevolg is van de voortdurende strijd tussen De Châtels disciplinaire opvoeding en haar ongebreidelde drang tot expressie.

Film ‘Vlucht’
Regisseur Wiam Al-Zabari en choreografe Krisztina de Châtel hebben beiden in het verleden hun land moeten ontvluchten. Met de korte dansfilm Vlucht maken zij invoelbaar hoe het is om je thuisland achter te moeten laten. Een groep dansers ontvlucht een typisch Hollands dorpje en vecht zich een weg, dwars door de bossen en over de duinen, richting zee. Een zoektocht naar vrijheid en veiligheid.
Regie Vlucht: Wiam Al-Zabari
Choreografie Vlucht: Krisztina de Châtel
Productie: Witfilm

Serie: vlakke vloer


Praktische informatie

20% serie korting
Kies minimaal 3 verschillende voorstellingen binnen dezelfde serie en je profiteert van 20% korting op de totaalprijs. De series: Cabaret op donderdag, muziek, vlakke vloer. Deze voorstelling is inclusief pauzedrankje.

Parkeergelegenheid
ECI terrein, Louis Raemaekersplein (na 18:00 gratis)

Hockeyveld Concordia Burgemeester Geuljanslaan 1 (gratis, 10 min. lopen),
Parkeergarage Roercenter Roersingel 13 (betaald, 5 min. lopen).

Theaterzaal
We hebben een kleine, gezellige, intieme zaal. Daarom is iedere plek eigenlijk eerste rang en kun je overal in de zaal de voorstelling goed volgen.

Voorstelling
Na aanvang van de voorstelling is er helaas géén toegang meer tot theaterzaal, dus zorg dat je op tijd bent.


    alle theater